Ontwikkelingsperspectiefplan 

Voor iedere nieuwe leerling wordt bij de start op school een startdocument opgesteld. Dit gebeurt tijdens de aanmeldingsprocedure waarbij de leerling, ouders, mentor, gedragswetenschapper en intern begeleider betrokken zijn. Gezamenlijk wordt gekeken naar de beginsituatie en de vermoedelijke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. De input van alle betrokkenen wordt meegenomen in het opstellen van een plan van aanpak voor de eerste weken.

Na ongeveer zes weken vindt een evaluatiegesprek plaats met alle betrokkenen. Tijdens dit gesprek worden de zienswijzen van alle aanwezigen meegenomen. Het eerste Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) wordt vastgesteld. 

Bij het opstellen van het OPP wordt de leerling nadrukkelijk betrokken. Er wordt gekeken naar het uitstroomperspectief, de leerdoelen en de benodigde ondersteuning. De school begeleidt dit proces en bewaakt de haalbaarheid van de doelen. Het OPP vormt de basis voor de begeleiding en wordt periodiek geëvalueerd in samenspraak met de leerling, waarbij bijstellingen mogelijk zijn als dat wenselijk en passend wordt geacht.